Dit verhaal verscheen eerder in ons personeelsmagazine Wat is er Loos.
Met een zoontje van 3, een tweede oogappeltje onderweg en een baan bij KLM heeft Jurriën van Deuren (33) het druk zat. Toch heeft hij ook nog tijd om voor Simon Loos op de vrachtwagen te rijden. Het is een combinatie die hem prima bevalt. “De transportsector kampt met tekort aan mankracht en ik heb er een mooie bijbaan aan, bij een interessant bedrijf. Het is een win-winsituatie!”
Voor zijn werk op Schiphol mocht Jurriën zijn C-rijbewijs halen. “Ik was eerst marshaller, dan begeleid je vliegtuigen met light sticks of bordjes naar hun parkeerplek. Ook ben ik birdcontroller geweest, die jaagt vogels van de baan. Daarna werd ik ook op gladheidsbestrijding ingezet waar je met borstels en blowers de landingsbanen ijsvrij houdt. Voor die functie heb ik mijn C-rijbewijs gehaald”, legt hij uit.
Simon Loos Air
Via de aandraagbonus kwam Jurriën bij ons bedrijf terecht. Nu rijdt hij voor bakkerij Borgesius in Aalsmeer, die levert aan AH-filialen in plaatsen als Abcoude, Haarlem, Den Haag, Amsterdam en Bodegraven. De Alphenaar is niet de enige van zijn luchtcollega’s met een bijbaan als vrachtwagenchauffeur. Voor de regio Groot-Amsterdam heeft standplaatscoördinator Jan-Pieter Koster maar liefst vijf enthousiaste mannen in zijn ‘balboekje’ staan, die allemaal in de luchtvaartindustrie werken. “We zouden Simon Loos Air kunnen beginnen”, lacht Jan-Pieter. “Zij hebben een 0-urencontract en zijn buiten hun werk op Schiphol of in de lucht voor ons beschikbaar. Ik heb ze in één app-groepje voor als ik mensen tekort kom.” De standplaatscoördinator is maar wat blij met deze bijzondere crew. “Zij zijn goud!”
Meer vrije tijd
Het was KLM-collega Rienk Faber die Jurriën wees op de mogelijkheid om oproepkracht te worden bij Simon Loos. “Ik ben wel fulltime steward, maar door de tijdsverschillen en een andere berekening van werk- en vrije dagen heb ik meer vrije tijd dan andere mensen. En het voordeel is dat je bij KLM zelf je rooster kunt samenstellen. Ik schrijf me in op vluchten en geef per maand mijn beschikbaarheid op voor Simon Loos. Voor hen is het fijn dat ik op deze manier kan bijspringen, zij zijn mooi geholpen met een extra mannetje.” Dat beide bedrijven grote namen zijn is geen toeval, zegt Jurriën. “Wat KLM is in de luchtvaartwereld is Simon Loos in de transportsector. Ik wilde graag rijden voor een bedrijf dat bekend is en een stabiele werkgever. Je weet gewoon: als er vet op de botten zit, dan is het goed geregeld.” Extra pluspunt voor Jurriën is het nieuwe materieel dat hij en zijn collega’s vanuit Aalsmeer de weg op mogen sturen. “We rijden hier met nieuwe elektrische bakwagens, het neusje van de zalm!”
Brood rijden
Door zijn werk op de bakwagen is er nóg een wereld opengegaan voor Jurriën: die van het brood. “Best fascinerend om te zien hoe dat gaat! Van gewone klant die zijn croissantjes uit het schap haalt, sta ik nu opeens in de fabriek waar het gemaakt wordt. En als je ze ziet rijden, sta je er niet bij stil dat de vrachtwagens ervoor zorgen dat het verse brood ’s ochtends vroeg al bij jou in de winkel ligt. Er gaat een hele logistieke operatie aan vooraf. Het is mooi als je hieraan kunt bijdragen. Ik zie het ook als een sport om het brood op tijd bij de klant te krijgen. Je hebt een grote verantwoordelijkheid, maar binnen de regels ook de vrijheid om er zelf vorm aan te geven. Dat vind ik leuk.”
Opleiding tot piloot
Hoe goed het rijden op de vrachtauto hem ook bevalt, Jurriën blijft in hart en nieren een luchtvaartman. “Dat heeft me altijd gedreven. Ook al vond ik vrachtwagens als kleine jongen altijd stoer, als ik bij mijn andere werkgever mijn C-rijbewijs niet had gehaald was ik nooit op de vrachtwagen beland.” Hij is echter niet van plan om steward te blijven. Als de seinen op groen staan, start Jurriën binnenkort met de pilotenopleiding. “Ik wil dolgraag de cockpit in en ben nu met het voortraject bezig. Daarvoor moet ik eerst een natuurkundecursus volgen en dan proberen om door de selectie te komen. Het is een pittig traject, maar ik heb dit altijd al gewild. Het verlangen is zo groot, het gaat mij gewoon lukken! Maar ik denk wel dat ik het werk voor Simon Loos wil blijven doen als dat te organiseren is.”
Jaarwisseling in een ander werelddeel
Met twee beroepen die 24/7 doorgaan, is er natuurlijk een grote kans dat je staat ingedeeld met de feestdagen. Hoe zit dat bij Jurriën? “Bij KLM werk je óf met kerst óf met oud en nieuw. Dan kan het dus zomaar zijn dat je de jaarwisseling in een ander werelddeel meemaakt. Vorig jaar liep ik tijdens kerst met 30 graden over een vismarkt in Tanzania. En ik had gewoon m’n kersttrui aan”, grijnst Jurriën. “Deze keer werk ik met oud & nieuw en vier ik kerst lekker met mijn gezin en familie thuis.”
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.