Dit verhaal verscheen eerder in ons personeelsmagazine Wat is er Loos.

Voor bakwagenchauffeurs die (letterlijk en figuurlijk) verder willen, biedt het Les met Loos traject uitkomst. Met dit gecombineerde werk- en lestraject, voeg je in relatief korte tijd een E’tje toe aan je C-rijbewijs en kun je de trailer op! Corney Ligthart, Standplaatscoördinator in Zaandam, is enthousiast over de deelnemers aan het Les met Loos traject in Zaandam: “Ze zijn allemaal erg gedreven.” 

Verder weg en meer uitdaging

Chauffeurs die hun CE-rijbewijs willen gaan halen, rijden al vrachtwagen. Niet met een grote, zware trailer, maar op de bakwagen. Corney licht toe waarom de stap zetten naar CE voor veel chauffeurs aantrekkelijk is: “Vanuit Zaandam rijd je op de bakwagen vooral ritten naar Amsterdam, soms wel vier op een dag. Een kleine afstand, waarbij je relatief veel aan het laden en lossen bent. Belangrijk werk, maar de meesten worden toch vooral chauffeur omdat ze houden van rijden. Op de trailer maak je langere ritten, verder het land in. Meer rijden dus, en ook meer sturen. Rijden met een trailer is en blijft een uitdaging.”

Gecombineerd rijden en lessen 

Waar bij het halen van je C-rijbewijs ook de nodige theorie komt kijken, draait het bij CE alleen om praktijk. Corney vertelt hoe het in zijn werk gaat: “Als chauffeurs van C naar CE willen, krijgen ze altijd eerst een testdag bij de rijschool. De rijschool kijkt dan of het voor de betreffende persoon haalbaar is om het CE-rijbewijs binnen het gestelde aantal uren te gaan halen. Als de inschatting is dat dat gaat lukken, kunnen we van start. Deelnemers volgen een aantal opleidingsdagen in combinatie met hun werk op de bakwagen. We houden er rekening mee dat ze die dagen vrij geroosterd worden. Zo kun je in een week of drie je CE-rijbewijs halen.”

Met mentor op pad

Of ze dan al meteen alleen met de trailer op pad kunnen? “Nee, zeker niet”, antwoordt Corney. “Na het slagen voor het CE-examen kan iedereen vooruit rijden, maar achteruit inparkeren in een drukke stad is heel andere koek. Na het behalen van het rijbewijs volgt daarom nog een interne opleiding. De kersverse CE-chauffeurs gaan samen met een mentor op pad die hen uitleg geeft over het werk, maar ook coacht bij het rijden. Kortom, alle tools om het na een tijdje helemaal zelfstandig te kunnen.”  

Loopt lekker 

Zowel Corney, als de deelnemers en de mentoren zijn enthousiast. Corney: “de deelnemers kiezen heel bewust voor deze stap, wat ze erg gemotiveerd maakt. We werken met 10 mentoren, die daarvoor opgeleid zijn. Zij zien ook het enthousiasme bij de deelnemers. Gedurende het opleidingstraject komen ze regelmatig langs en dan bespreken we wat goed gaat en wat beter kan, en waar we op moeten focussen. Dat loopt gewoon lekker.”

Liever niet lozen 

Corney en zijn collega’s zijn erg trots op ‘hun’ Les met Loos-deelnemers en willen ze voorlopig nog niet kwijt. Corney: “Met het Les met Loos traject bieden we chauffeurs een mooie kans om door te groeien en creëren we voor de organisatie ook meer mogelijkheden. Insteek is dan ook dat chauffeurs na het Les met Loos traject nog lang bij de Simon Loos familie blijven. Het liefste heb ik zelfs dat ze in Zaandam blijven. Dat doen de meesten tot nu toe ook. Maar als iemand andere ambities krijgt, kijken we uiteraard ook breder waar dat gerealiseerd kan worden binnen Simon Loos.” 

Je droombaan net gemist?

Of wil je updates ontvangen met nieuwe en relevante vacatures? Stel een job alert in!