Dit verhaal verscheen eerder in ons personeelsmagazine Wat is er Loos.

Van een ritje door de Mont Blanctunnel tot het laden van 25 ton mais in Frankrijk. Bulkchauffeur Martin van Guluck geniet met volle teugen van zijn werk. Daarom deelt hij maar al te graag zijn avonturen via zijn YouTubekanaal ‘Lima Bravo’. En met succes, want duizenden kijkers genieten maandelijks met hem mee. 
Na flink wat jaren op de touringcar te hebben gereden, was Martin zes jaar geleden toe aan iets nieuws. “Ik reed voornamelijk vakantiegangers rond door Europa en daarnaast verzorgde ik schoolreisjes in Nederland. Het werk was best wel stressvol”, geeft hij toe. “Er was altijd wel iets. Als er één moest plassen, dan moest opeens de hele bus. Bij het verzamelen kwam je erachter dat er iemand ontbrak. En zo was je anderhalf uur verder. Daarnaast reed ik altijd door binnensteden of kleine dorpjes. Dit vraagt veel focus en dus energie.” 
Na het zien van een advertentie van Simon Loos besloot hij de gok te wagen. “Ik had mijn groot rijbewijs al, dus besloot ervoor te gaan en van baan te wisselen.” En met succes, want diezelfde middag werd hij nog gebeld en voor hij het wist mocht hij achter het stuur plaatsnemen. 
Helemaal op z’n plek 
“Toen ik startte als bulkchauffeur was dat best overweldigend. De enige overeenkomst tussen het rijden op een touringcar en op een bulkwagen is dat je bij beiden een stuur in je hand hebt”, lacht hij. “Ik leerde echt een heel nieuw beroep aan. Ik had ook echt wel een jaartje nodig om het helemaal eigen te maken. Je hebt te maken met veel handelingen. Dat maakt het aan de andere kant ook juist weer uitdagend.” 
Inmiddels zit hij helemaal op zijn plek en wil hij niets anders meer. “Ik vind mijn rust in de cabine. Geen mensen aan boord waar ik de verantwoordelijkheid voor draag, ik kan mijn eigen muziek draaien en koffie drinken op mijn eigen tempo. De welbekende vrijheid, die je vaak van chauffeurs hoort, ervaar ik ook echt. Ik hoef met niemand anders rekening te houden tijdens het rijden, behalve natuurlijk de andere weggebruikers. Daarnaast kom ik door dit werk op plekken waar ik anders niet was gekomen. Nu laad en los ik bij fabrieken en bedrijventerreinen in plaats van op vakantieoorden. Dit is een stuk rustiger en vind ik dus prettiger.” Zijn liefde voor het internationaal rijden zit er natuurlijk ook nog steeds in. “De ene keer sta je in Duitsland en de andere keer in Frankrijk of Italië. Je weet aan het begin van de week niet waar je allemaal heen rijdt. Ik vind dit zelf enorm leuk. Het werk verrast me continu.” 
Kiekjes op Facebook 
Omdat hij elke week op zulke prachtige plekken komt, besloot hij een aantal jaar geleden om zijn routes te fotograferen. Martin: “Heel veel mensen zijn benieuwd naar mijn werk. Op elke verjaardag komt het onderwerp wel een keertje langs. Meestal zeg ik dan gewoon dat ik met wit poeder door Europa rij, maar dan krijg ik vaak nóg meer vragende blikken”, geeft hij grinnikend toe. Hij doelt hiermee natuurlijk op de melkpoeder die hij regelmatig vervoert. De kiekjes die hij onderweg schoot, zette hij vervolgens op zijn Facebook. Zo wisten anderen waar hij uithing en wat hij allemaal meemaakte. 
De kiekjes vielen in de smaak, maar de vragen van Martins vrienden en familie bleven vaak onbeantwoord. Daarom stapte hij over op het maken van video’s. “Ik zag vaker succesvolle vloggers online. Ook vrachtwagenchauffeurs die hun werkdag filmden. Maar ik mistte een werkweek van een bulkchauffeur. Dit is toch wel echt anders. Daarom besloot ik om in dat gat te springen. Zo kan ik namelijk bewegend beeld van de routes laten zien”, aldus Martin. 
Martin startte een kanaal op YouTube met de titel ‘Lima Bravo’, wat codetaal is voor ‘Lekker Belangrijk’. Hij schafte een cameraatje aan die hij op z’n dashboard kon zetten. Zo filmde hij al zijn ritjes. Van maandag tot vrijdag is hij op pad met de vrachtwagen. In het weekend zet hij zijn video’s in elkaar. Een druk schema dus. Maar al snel kreeg hij een groep met vaste kijkers die hem motiveerde om door te gaan. 
Nieuwsgierig naar onbekende
Op den duur veranderde hij de insteek van zijn video’s. In plaats van alleen de weg te filmen, filmde hij ook tussendoor korte stukjes van zijn werk. “Ik probeer elke dag de camera er even bij te pakken om te filmen. De ene keer leg ik iets uit over het werk en de andere keer laat ik iets zien en geef ik enkel commentaar.” Zijn verloofde Alice helpt hem ook bij het maken van zijn video’s. Zij spreekt sinds kort de video’s in. 
Op zijn kanaal staan inmiddels flink wat uren aan videomateriaal. Hij heeft bijna tweeduizend vaste kijkers en zijn populairste video, waarin hij zijn wagen laat uitspoelen in de spoelhal in Kampen, is al ruim 28 duizend keer bekeken. “Ik heb werkelijk geen idee waarom die video zó populair is”, lacht hij. “Mensen blijven nieuwsgierig naar het onbekende denk ik.” Martin blijft zich ontwikkelen. Zo schafte hij afgelopen jaar een drone aan waarmee hij zijn video’s letterlijk naar een hoger niveau tilt.
Nog geen beroemdheid
Ondanks zoveel bekijks noemt Martin zichzelf nog ‘een amateurtje’. “Het is echt mijn hobby. Ik vind het leuk om te doen en anderen vinden het leuk om te kijken. Er zijn een hoop vaste kijkers die reacties achterlaten. Daar reageer ik natuurlijk ook op. Daar doe ik het voor!” Zo nu en dan wordt Martin tijdens het rijden zelfs herkend. “Ik ben nog geen beroemdheid hoor”, lacht hij. “Maar het is wel erg leuk.” Of hij nog ambities heeft met zijn kanaal? “Er mag nog wel een nulletje achter het aantal vaste kijkers komen”, lacht hij. “Op dit moment verdien ik er soms een zakcentje aan, maar dit investeer ik allemaal terug in mijn video’s. Zo schaf ik er bijvoorbeeld nieuwe apparatuur van aan. Alles om mijn video’s nog beter te maken!”

Je droombaan net gemist?

Of wil je updates ontvangen met nieuwe en relevante vacatures? Stel een job alert in!