Dit verhaal verscheen eerder in ons personeelsmagazine Wat is er Loos.
“Ik praat vrij makkelijk en ben makkelijk in de omgang”, lacht Frans. “Dat is denk ik de reden dat ze mij hebben gevraagd om chauffeurstrainer te worden.” Het was een vraag waar Frans snel een antwoord op had. Frans is sinds 1987 chauffeur in verschillende functies, waaronder ook touringcarchauffeur. Samen met Ruben Tijmes, Rachid Hajiou, Johan van Beek en Peter Verbrugge voorziet Frans iedereen van de juiste kennis en kunde om het vak veilig uit te oefenen. “We houden ons bezig met schadepreventie, code 95-cursussen, geven bijvoorbeeld uitleg over de nieuwe eActros, verzorgen de introductiedag voor nieuwe chauffeurs en rijden mee om chauffeurs bepaalde tips en tricks te geven.”
Iedereen die in dienst komt bij Simon Loos krijgt op het hoofdkantoor in Wognum een introductiecursus van Frans of Ruben. “Dan vertellen we over de organisatie, wat we allemaal doen. Maar we laten ook zien wat er kan gebeuren met een trailer als je verkeerd stuurt en we vragen of ze weten waar het draaipunt zit van de trailer.” Onze vrachtwagens zijn voorzien van stuurastrailers en dat is volgens Frans soms even een omschakeling. “Onze stuurastrailers zwaaien wat meer uit en hebben een andere stuurreactie dan starre-astrailers. Als je eerder naar binnen stuurt, dan heb je minder uitzwaai. Dat laten we bijvoorbeeld zien op de introductiedag.”
Na de zomer zijn de chauffeurstrainers weer gestart met de code 95-cursussen. “Ik volg de code 95-cursussen zelf ook bij onze collega’s”, lacht Frans. “Dan ga ik natuurlijk wat moeilijke vragen stellen om ze scherp te houden.” Op de piekmomenten zit Frans trouwens zelf ook achter het stuur voor de divisie winkeldistributie, maar in de rol van chauffeurstrainer is hij het gelukkigst. “Dit is de mooiste baan die ik ooit heb gehad, geen dag is hetzelfde en dat maakt het leuk. Wat mij betreft kan ik dit tot mijn honderdste volhouden.”
Eén van de taken waar Frans veel voldoening uit haalt, is het één-op-één begeleiden van chauffeurs. “We rijden bijvoorbeeld mee met collega’s die schade hebben gereden of een ongeluk hebben gehad”, legt Frans uit. “Ik ga mee en help met laden en lossen. De chauffeur doet eigenlijk alles wat ‘ie altijd doet, maar dan begeleid ik hem.” De expertise van de chauffeurstrainers wordt veelal ingeschakeld via de leidinggevende, maar soms bellen chauffeurs ook zelf naar Frans. “Een collega vroeg laatst ook of ik een keer mee wilde rijden, waarschijnlijk iemand die niet helemaal zeker is van z’n zaak. Dat vind ik heel goed, liever dat mensen zelf komen, dan dat ze eerst schade rijden.”
Weer zelfverzekerd achter het stuur stappen, dat is wat chauffeursbegeleiding kan doen. “Soms is een chauffeur onzeker en durft iemand niet te vertrouwen op wat hij echt kan. Dat moet je naar boven zien te krijgen. Hoe ik dat doe? Geduld, geduld, geduld. Niet alleen praktische tips geven, maar ook mentaal iemand goed ondersteunen. Mensen die een ongeval hebben meegemaakt, help ze maar weer de weg op! En ook dat lukt, meestal wel in ieder geval. Dat vind ik zo mooi, als iemand zo groeit. Dat is voor de chauffeur heel fijn en ook voor het bedrijf.”
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.