Dit verhaal verscheen eerder in ons personeelsmagazine Wat is er Loos.

Simon Loos heeft een team van vijf chauffeurstrainers. Hun superkracht? Ervoor zorgen dat we als logistiek dienstverlener altijd veilig onderweg zijn. Frans Vos is één van de ervaren rotten die chauffeurs begeleidt. Frans startte bij Simon Loos in de winkeldistributie en ruim twee jaar geleden maakte hij de overstap naar de functie van chauffeurstrainer. “Dat je echt ziet dat iemand vooruit gaat, daar haal ik de meeste voldoening uit, want dat is ons doel.”

“Ik praat vrij makkelijk en ben makkelijk in de omgang”, lacht Frans. “Dat is denk ik de reden dat ze mij hebben gevraagd om chauffeurstrainer te worden.” Het was een vraag waar Frans snel een antwoord op had. Frans is sinds 1987 chauffeur in verschillende functies, waaronder ook touringcarchauffeur. Samen met Ruben Tijmes, Rachid Hajiou, Johan van Beek en Peter Verbrugge voorziet Frans iedereen van de juiste kennis en kunde om het vak veilig uit te oefenen. “We houden ons bezig met schadepreventie, code 95-cursussen, geven bijvoorbeeld uitleg over de nieuwe eActros, verzorgen de introductiedag voor nieuwe chauffeurs en rijden mee om chauffeurs bepaalde tips en tricks te geven.”

Introductiedag

Iedereen die in dienst komt bij Simon Loos krijgt op het hoofdkantoor in Wognum een introductiecursus van Frans of Ruben. “Dan vertellen we over de organisatie, wat we allemaal doen. Maar we laten ook zien wat er kan gebeuren met een trailer als je verkeerd stuurt en we vragen of ze weten waar het draaipunt zit van de trailer.” Onze vrachtwagens zijn voorzien van stuurastrailers en dat is volgens Frans soms even een omschakeling. “Onze stuurastrailers zwaaien wat meer uit en hebben een andere stuurreactie dan starre-astrailers. Als je eerder naar binnen stuurt, dan heb je minder uitzwaai. Dat laten we bijvoorbeeld zien op de introductiedag.”

Tot zijn 100e

Na de zomer zijn de chauffeurstrainers weer gestart met de code 95-cursussen. “Ik volg de code 95-cursussen zelf ook bij onze collega’s”, lacht Frans. “Dan ga ik natuurlijk wat moeilijke vragen stellen om ze scherp te houden.” Op de piekmomenten zit Frans trouwens zelf ook achter het stuur voor de divisie winkeldistributie, maar in de rol van chauffeurstrainer is hij het gelukkigst. “Dit is de mooiste baan die ik ooit heb gehad, geen dag is hetzelfde en dat maakt het leuk. Wat mij betreft kan ik dit tot mijn honderdste volhouden.”

Chauffeursbegeleiding

Eén van de taken waar Frans veel voldoening uit haalt, is het één-op-één begeleiden van chauffeurs. “We rijden bijvoorbeeld mee met collega’s die schade hebben gereden of een ongeluk hebben gehad”, legt Frans uit. “Ik ga mee en help met laden en lossen. De chauffeur doet eigenlijk alles wat ‘ie altijd doet, maar dan begeleid ik hem.” De expertise van de chauffeurstrainers wordt veelal ingeschakeld via de leidinggevende, maar soms bellen chauffeurs ook zelf naar Frans. “Een collega vroeg laatst ook of ik een keer mee wilde rijden, waarschijnlijk iemand die niet helemaal zeker is van z’n zaak. Dat vind ik heel goed, liever dat mensen zelf komen, dan dat ze eerst schade rijden.” 

Weer de weg op helpen

Weer zelfverzekerd achter het stuur stappen, dat is wat chauffeursbegeleiding kan doen. “Soms is een chauffeur onzeker en durft iemand niet te vertrouwen op wat hij echt kan. Dat moet je naar boven zien te krijgen. Hoe ik dat doe? Geduld, geduld, geduld. Niet alleen praktische tips geven, maar ook mentaal iemand goed ondersteunen. Mensen die een ongeval hebben meegemaakt, help ze maar weer de weg op! En ook dat lukt, meestal wel in ieder geval. Dat vind ik zo mooi, als iemand zo groeit. Dat is voor de chauffeur heel fijn en ook voor het bedrijf.”

Je droombaan net gemist?

Of wil je updates ontvangen met nieuwe en relevante vacatures? Stel een job alert in!